Přenést číslo k jinému operátorovi bude od 1. února možné do 10 dnů. Zajistila to loňská novela zákona o elektronických komunikacích. Ustanovení zákona o přenositelnosti čísla mělo odloženou účinnost a uplatní se od zítřka. Zákazníkovi s nejčastěji uzavíranou smlouvou na 2 roky však zkrácení přenosu příliš nepomůže a lepší ceny tarifů od zkrácení doby přenosu také neočekáváme. Pro domácnosti v Česku stále chybí konkurence.

Od 1. února dochází ke zkrácení lhůty pro přenos čísla na 10 dnů. Požádáte-li o přenos čísla k jinému operátorovi, skončí smlouva od podání žádosti v této době. Podáte-li výpověď, ale nebudete žádat o přenesení čísla (které se zruší), skončí smluvní vztah uplynutím výpovědní doby, která nesmí překročit 30 dnů. Jedná se o změnu vyplývající z nové právní úpravy, jež nezakládá právo účastníka ukončit smlouvu bez sankce před uplynutím doby určité, na níž byla sjednána.

Vedle zkrácení doby přenosu se novela zákona dotkla i prodlužování smluv na dobu určitou. O konci závazku vyrozumí poskytovatel zákazníka nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před skončením závazku. Podle novelizovaného znění § 63 odst. 10 zákona o elektronických komunikacích přechází smlouva ve smlouvu na dobu neurčitou v případě, kdy spotřebitel neprojeví souhlas s pokračováním závazku.

Spotřebitelům, kterým stávající závazek vyhovuje a chtějí pokračovat, ČTÚ doporučuje, aby na upozornění poskytovatele na termín ukončení smlouvy a nejspíš i žádost o souhlas s prodloužením smlouvy reagovali. Při neposkytnutí souhlasu s pokračováním závazku totiž dojde k nastavení smlouvy na dobu neurčitou (smlouva bez závazku) obvykle spojené s navýšením ceny.


Rychlejší přenos čísla pomůže jen výjimečně
Fungující konkurenci nenahradí


Změní zkrácení lhůty přenosu čísla trh a pomůže nějak výrazně zákazníkům, jak říkají ČTÚ a Ministerstvo průmyslu? Jsme přesvědčeni, že nikoliv. Změna operátora spojená s přenesením čísla je takřka vždy motivována lepší cenou, z naší zkušenosti alespoň o 15 - 25% nižší. Zároveň musí být odstraněny překážky bránící přenosu čísla, především časové závazky u smluv na dobu určitou, kterých je kvůli cenovému zvýhodnění tarifu naprostá většina. Zákazníci pokuty za předčasné ukončení smlouvy neradi platí, i ty spotřebitelské snížené na 1/5.

Ceny tarifů se mezi operátory liší minimálně a dlouhodobé závazky účastníků na 2 roky a zlevněné či splácené telefony účinně brání odchodu zákazníka. Využije-li operátor informační lhůty 1 měsíc před skončením smlouvy, je málo pravděpodobné, že se právě v této době vyskytne u konkurence nabídka žádaného tarifu s dostatečně nízkou cenou. Pravděpodobnější jsou scénáře, že operátor zákazníka postraší navýšením ceny při neprodloužení závazku nebo v časovém okně 10 dnů nabídne jisté vylepšení tarifu (retenční tarif), což se dělo i doposud, jen v delším období 30 dnů od podání žádosti o přenesení čísla.

Ani jedna z rozhodujících podmínek změny operátora tedy nebude zkrácením doby přenosu v žádoucí míře splněna a na běžných cenách tarifů či počtu přenesených čísel se zkrácení lhůty nejspíš neprojeví. Je tu jistě i možnost, že operátoři spustí akce typu "zaplatíme za vás smluvní pokutu" (1/5 sumy do skončení závazku). Jenže tomu nic nebránilo ani dříve a operátor by musel nabídnout i o dost výhodnější cenu.