Homérova Ilias zřejmě inspirovala nového stejnojmenného italského operátora. Také on povede válku, i když jen o italský telekomunikační trh s trojkou ostatních operátorů. První milion zákazníků mobilního operátora Iliad pořídí neomezené volání, SMS a 30 GB za pouhých 6 €/měsíc. Takhle vypadá vstup nového operátora na trh a skutečné soutěžení.

Český telekomunikační trh trpí nedostatečnou mírou konkurence, kterou odnášejí občané vysokými cenami, bídnými tarify a malou vstřícností operátorů. Přemrštěnými cenami je poškozováno odvětví i celá ekonomika ČR. Loni sice došlo k růstu objemu dat v mobilních tarifech, současně ale rostly i jejich ceny. Zahraničí je cenami i obsahem tarifů stále jinde. Odstup ČR od nejlepších se ani po mnoha letech nesnižuje, čeští operátoři si dál udržují nadprůměrné marže, rezervy v tarifech a v sítích a vysoké zisky vyvádějí do zahraničí.

Ke zlepšení stavu českých telekomunikací vedou dvě cesty: povzbuzovat konkurenci mezi operátory a/nebo telekomunikační služby velkoobchodně regulovat. ČTÚ proto připravuje usměrňování velkoobchodních cen na mobilním trhu a současně láká dalšího síťového operátora do dražby přenosového spektra 700 MHz v příštím roce, která by mohl českým trhem pohnout. Vstup nováčků se podařil např. na Slovensku (operátor 4ka) a ve Francii (Free). Od června nabízí své služby také nový operátor Iliad v Itálii, a to příkladným způsobem.

Iliad má při startu jediný tarif, ovšem stojí zato: za 5,99 € (cca 160 Kč) dostane zákazník navždy neomezené volání, SMS a 30 GB dat. Operátoři v ČR se nerozpakují za podobné služby účtovat v absolutních číslech 12 - 15x víc: O2 Free 20 GB stojí 1849 Kč, T-Mobile Mobil XL 16 GB 1649 Kč, Vodafone Red Naplno 20 GB 2221 Kč/měsíc. Reálný poměr cen je s ohledem na paritu kupní sily obyvatel ČR a Itálie ještě horší. Nebo jinak: za 6 € v Itálii často nepořídíte ani polévku, zatímco 2000 Kč vám bude stačit na 10 českých obědů.

Cena Iliadu je "pouze" 2 - 3x nižší než u místní italské konkurence - i tak mnohem levnější než české - a odpovídá růstové fázi operátora pro rychlé dosažení kritického počtu zákazníků a podílu na trhu. Iliad odhaduje, že při ceně 6 € potřebuje nabrat 1 milion zákazníků, aby začal provozně vydělávat a získal čas a důvěru zákazníků pro pevné uchycení na italském trhu. Dobýt 13 mil zákazníků trvalo ve Francii stejnému vlastníkovi sítě Free 6 let, nastavený cíl je zcela reálný.

Ke změně 4. operátora na dravý Iliad pomohlo Itálii spojení dvou operátorů,  kteří až po splnění tvrdých podmínek regulátora a Evropské komise fúzovali. Jednoho tedy nahradil nový 4. operátor Iliad, který má potřebnou kvalifikaci a sílu: nezávislost na ostatních operátorech, technické a obchodní know-how z Francie i finance.

V takovém postavení je v Česku snad Nordic Telecom. Vydražil mj. dva přenosové bloky v pásmu 3,7 GHz  pro rychlý místní internet, které bude potřebovat pro konvergenci a rozšiřování nabídky služeb. Vhodnějším adeptem na 4. českého operátora je Sazkamobil se stovkami tisíc zákazníků především na předplacených kartách a se silnou distribuční sítí. Nelze vyloučit ani vstup zahraničního operátora, i když ti čeští mají náskok.

Dění v Itálii přesto nejde považovat za jakýsi vzor pro ČR a ani zvýšení počtu operátorů ze 3 na 4 nepředstavuje záruku dlouhodobě nižších cen. Koneckonců 3 operátoři byli ještě v minulé dekádě považováni za dostatečný počet i Evropskou komisí. U nás není počet 4 zaručen a je dobře, že si ČTÚ, poučen z neúspěšné aukce LTE, připravuje i regulační nástroje.

Výhodná cena Iliadu na italském trhu s násobně nižšími cenami než v ČR ukazuje na obrovský cenový prostor pro vstup 4. českého operátora. O2, T-Mobile a Vodafone budou mít veliké problémy přemrštěné ceny obhájit a naštvané zákazníky udržet.