Zákazníci platí za drahé neomezené tarify, přitom využívají jen zlomek služeb, které jim mobilní operátoři účtují. Vhodnější a levnější tarify na trhu totiž nenajdou.

Spuštění nových mobilních tarifů O2, T-Mobilu a Vodafonu s většími objemy dat jsme od začátku označili za nástroj operátorů k udržení cen. Trvale upozorňujeme na přetrvávající předražení a mizející či chybějící levnější tarify. Po týdnech chvály na nové tarify se ke kritice přidala média, třeba zde nebo tady, přisadila si i česká vláda.

Předseda vlády Babiš vyjádřil nespokojenost: „Opět zdůrazňuji, že dokud nebudeme na úrovni jiných států, například Dánska, Anglie či Finska, kde neomezené volání a SMS včetně čtyřiceti gigabajtů dat stojí do šesti set korun, tak ve svém úsilí za levnější data nepolevíme. Máme další možnosti, jak přitlačit na operátory...“ Operátoři vliv premiéra popírají a ke snížení cen nedošlo .

Ministr obchodu a průmyslu Havlíček si nové tarify naopak pochvaluje a zaplatil studii finské analytické firmy Rewheel. „Díky koncentrovanému tlaku už Česko podle studie Rewheel patří do skupiny nejlepších zemí, co se týče tarifů do 50 €,“ sdělil Havlíček. Potíž je v tom, že sledovaná skupina zemí má 41 členů a Česko se po "koncentrovaném tlaku" posunulo např. v kategorii tarifů za 30 € ze třetí na čtvrtou příčku - od konce.

Ceny českých mobilních tarifů jsou v zahraničním srovnání stále příliš vysoké a škála tarifů a poskytovatelů neúplná. Mobilní operátoři sice tvrdí, že zákazníci mohou využívat předplacené karty, ale za 3 - 6 Kč/min a s dražšími daty než u předražených paušálů? Nebo mají zákazníci kupovat předplacenky nastrčených značek 02, T-Mobilu a Vodafonu a pomáhat dál likvidovat virtuální konkurenci?

T-Mobile se nedávno pochlubil, že mu rostou mobilní zákazníci s neomezenými tarify. Je jich údajně 27% z těch, kteří si aktivovali nové tarify, neboť prý sami poznali jejich výhodnost. Realita je jiná, než tvrdí T-Mobile. Kupovat neomezené tarify je mnohdy nutností, protože rozumné tarify s několika stovkami až tisíci minut a SMS a optimálním objemem dat mobilní operátoři nenabízejí. Virtuální operátory od vyšších tarifů úplně odřízli.

Češi nepatří mezi zákazníky, kterým by bylo jedno, kolik zaplatí, a co ve skutečnosti spotřebují. Obojí si hlídají. Současná spotřeba silnějších uživatelů mobilního internetu v ČR je kolem 10 - 12 GB dat měsíčně. Proč by měli zákazníci spontánně a hromadně kupovat neomezená data za vysoké ceny?

Nejde jen o mobilní data. Průměrná hovorová spotřeba je podle šéfa T-Mobilu 120 - 150 minut měsíčně, přesto si hlasově neomezený tarif koupilo údajně 70% uživatelů nových tarifů. Potřebují snad 2/3 zákazníků v době sociálních sítí, internetového volání a videohovorů neomezený tarif s 9999  minutami a 9999 SMS? U nás chtějí hlavně tarify s vyšším počtem minut a SMS, ale ne neomezené, a přiměřený objem dat, nikoliv neomezený.

O2, T-Mobile a Vodafone českým zákazníkům přesto ordinují neomezené tarify. Nejde o to, že by si neomezené mobilní tarify své uživatele nenašly. Jsou "pouze" předražené a neexistují k nim levnější a žádané alternativy.