Vládou navržené zkrácení doby přenosu mobilního čísla na 2 dny zřejmě ničemu nepomůže, ani neuškodí. Omezení či zrušení pokuty za předčasné vypovězení spotřebitelské smlouvy má hlubší smysl. Obě opatření chápeme jako motivaci pro 4. operátora ke vstupu na český trh a nástroje k oživení virtuálních operátorů. Samotná nic nezmění. 

Je zase před volbami a politici slibují, co skvělého pro nás zařídí. Předseda vlády se znovu jako před dvěma léty zapřísahá, že zlevní mobilní tarify. Jako by jiných zásadnějších problémů, jichž je strůjcem nebo spoluautorem, neměl k řešení dost a dost, a zapomněl, že přes mizerné tarify tu jsou ČTÚ, ÚOHS a MPO, kde má svou ministryni Novákovou s náměstkem Pilným.

Z Rady ČTÚ Babiš vyhnal jediného akčního člena Ondřeje Malého, který mu měl údajně pomoci s digitalizací na ministerstvu průmyslu a obchodu. Odtud ho pro změnu odvolala Nováková a nahradila Ivanem Pilným z ANO, který prohlásil, že snížení tarifních cen za prioritu nemá. Není proto divu, že MPO nekoná, když je vedeno hnutím předsedy vlády, který jedno říká, a druhé dělá.

Mobilní předvolební kampaň odstartovala stylem všechno špatné je k něčemu dobré paní Nováková, co je teď ministryní. Piráti pak obvinili předsedu vlády Babiše, že vykradl jejich nápady zkrátit dobu přenosu čísla a snížit sankce za předčasné ukončení smlouvy s operátorem. Premiér nařkl ze stejného přečinu piráty a vytasil se s podobným návrhem, který nekonzultoval ani s ČTÚ, ani s dalšími státními orgány, ale nechal ho rovnou schválit vládou. Vládní návrh novely zákona o elektronických komunikacích (ZEK) putuje v současné době k poslancům. Citujeme vládu: "...Cílem novely je zjednodušit, a především zlevnit zákazníkovi přechod od jednoho operátora k druhému."

Budeme raději předpokládat, že skutečným cílem vlády je snížení cen tarifů - přechod zákazníků mezi operátory je totiž už dlouho a často zdarma a nijak složitý. Mobilní tarify v Česku jsou při omezené konkurenci nejméně 10 let předražované a apely ČTÚ ani vlád nezabírají, zatímco chování operátorů připomíná pověstné šmejdy prodávající babičkám obyčejné hrnce za pětinásobek běžné ceny. Před blížící se aukcí 5G sítí je čas nastavit její podmínky (ty současné nestačí), vyvolat konkurenci mezi mobilními operátory a oživit virtuální operátory konkurenceschopnými velkoobchodními cenami, i s použitím regulace a nekompromisního vymáhání závazků.

Jaký účinek může mít nachystaná vládní novela? Domníváme se, že navrhované kroky samy o sobě nepomohou. Není-li na trhu nabídka výrazně přitažlivější než původní, zákazníci logicky nemají kam za lepším jít. Při  posledním zkrácení celkové doby přenosu čísla na 10 dnů novelou zákona v r. 2017 ČTÚ předpokládal, že její zkrácení sníží ceny zvýšenou konkurencí. Psali jsme, že to nedává smysl. Předběžné počty čísel přenesených v r. 2018 (cca 500 tis) náš názor potvrzují: zůstaly na podobné úrovni jako v r. 2017 a vysoké ceny také.

Návrh vlády zkracující přenos čísla na 2 dny tak nejspíš ničemu nepomůže, ale ani neuškodí. Nepomůže ani procesní návrh, aby účastník kontaktoval kvůli přenosu jen přejímacího operátora, který za něj všechno vyřídí. Za současného zabetonovaného trhu a retenčních a podpultových nabídek zákazníci kontakt se stávajícím operátorem spíše vyhledávají a vyjednávají o ceně. Bez něj nevyjednají nic a spoléhat na neexistující lepší nabídku konkurence nemohou.

Jiná káva je odpuštění pokut za předčasné ukončení smlouvy. Operátoři naučili české zákazníky, že je normální se zavazovat na 2 roky, získat údajné výhody a platit o něco méně za stejně předražený tarif pod hrozbou pokuty 20% z nedokončeného závazku. Skutečnost je taková, že O2, T-Mobile a Vodafone praktické výhody s dvouletou smlouvou neposkytují, a ještě si přirazí vysokou částku k tarifu bez časového závazku.

Úzce to souvisí se způsobem prodeje operátorských telefonů v Česku, o kterém jsme už vícekrát psali. Slevy na ně poskytované jsou s ohledem na ceny tarifů směšné a stejný telefon koupíte bez závazku na volném trhu obvykle levněji. V zahraničí je běžné, že pokud si koupíte od operátora jen SIM kartu (tarif typu SIM-only), je bez závazku, zatímco tarify se závazky jsou dražší, protože zahrnují i mobilní telefon v ceně stovek euro za pár (desítek) euro.

Na regulovaném trhu bez konkurence a s operátory bez chybějící dobré vůle je požadavek zakázat pokuty za předčasně ukončený závazek žádoucí a obhajitelný. Čeští operátoři musí začít k zákazníkům přistupovat pozitivně, tj. přivázat si je nadstandardními službami, cenami, úvěrováním, výhodným telefonem. Ne je dusit vysokými cenami, zavazovat a trestat. Není třeba se bát, že by operátoři kvůli zrušení pokut ceny zvedli. Byla by to další pozvánka pro 4. operátora a silnější důvod pro ČTÚ trh zregulovat.

Otázky v nás vzbuzuje vládní požadavek na tříměsíční odklad možnosti odejít bez pokuty. Ocenit se naopak dá, že vláda chce pod nová výhodnější pravidla zahrnout i živnostníky a malé firmy. Velké firmy a organizace mají dostatečnou vyjednávací sílu, aby jim operátoři sami podkuřovali nízkými cenami služeb i telefonů.

Úřady a vláda by se každopádně měly vyvarovat veřejných prohlášení zpochybňujících regulérnost chystané aukce přenosových frekvencí pro sítě 5G. Vládní zmocněnec pro IT a digitalizaci Vladimír Dzurilla si bohužel nevidí do pusy, když veřejně prohlašuje: „Sondujeme a děláme všechno pro to, abychom nějakým způsobem zvýhodnili (4.) operátora, který by měl zájem.“