ČTÚ ani na druhý pokus nepřesvědčil Evropskou komisi o oprávněnosti regulace velkoobchodních cen mobilních služeb v Česku. I tak doufá v úspěšnou druhou fázi šetření. Každoroční proud desítek miliard z ČR do zahraničí za drahé mobilní služby EK vyschnout nenechá. Dotace telekomunikačních služeb se rozšíří na další skupinu příjemců.

Česko se při srovnávání cen mobilních služeb léta ocitá na nejspodnějších příčkách evropského žebříčku. Platilo to v loňském roce, letos znovu. Ceny jsou u nás v důsledku nefungující konkurence vyšší, než by mohly být. Jak v případě tarifů normalizovaných vůči reálným příjmům, tak v absolutní výši cen, což dokumentuje např. studie finské konzultační společnosti Rewheel za 2. pololetí 2021. Obrázek ukazuje, kolik GB dat s 1000 minut si koupíte v různých zemích za 30 €. V Česku pár, v půlce zemí neomezeně.

ČTÚ vydal před Vánoci zprávu s optimistickým titulkem "Návrh regulace mobilního trhu byl Evropskou komisí postoupen do II. fáze notifikace" naznačujícím, že ČR úspěšně(?) postoupila do druhého kola šetření slabé konkurence mezi českými mobilními operátory. Optimismu úřadu ale nic nenasvědčuje, neboť EK znovu rozporovala všechny argumenty ČTÚ, že mu nezbývá než velkoobchodní ceny mobilních služeb O2, T-Mobilu a Vodafonu regulovat. Konečné zamítnutí regulace se tím nejspíš jen o dva měsíce posouvá.

Něco ale na šetření EK přeci jen je. ČTÚ v dohledu nad mobilním trhem soustavně selhává, ač má v ruce všechny nástroje. Dokáže bohužel propásnout každou možnost stav trhu a cen ovlivnit ve prospěch občanů ČR. Regulace by sice mohla pomoci, ale k úspěchu vede spíš systematická každodenní práce a tlak na operátory než ponížené žádosti do Bruselu. Komise v důsledku lobbingu znovu použije falešné argumenty jako počty virtuálních mobilních operátorů nebo aukci 5G, aby potvrdila, že mobilní trh v Česku funguje, jak má.

Nefunguje. Namísto trhu, byť s velkoobchodní regulací, se s Novým rokem spouští další dotace na volání a internet pro osoby s nízkými příjmy. Prý aby cena nebyla faktorem bránícím spotřebitelům v přístupu ke službám. Tedy klasický přístup: nejdřív stát či EK trh poškodí a pak bude poškozené dotovat.